آئین نامه چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت

مقدمه

فردخت یک جشنواره فرهنگی­هنری و دانش‌بنیان در حوزه صنعت مد و لباس است که چهارمین دوره آن با هدف تحقق اصول و سیاست­های کلان فرهنگی­هنری نظام جمهوری اسلامی، با ارائه الگوهای ایرانی­اسلامی برگرفته از ظرفیت­های منطقه­ای و ملی با حضور موثر اساتید، پژوهشگران و هنرمندان فرهیخته و با رویکرد ایجاد بستر تمدن‌سازی نوین ایرانی اسلامی برگزار می­گردد. از اهداف دیگر این جشنواره می توان به اثرگذاری فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی در ارتقا پوشش اجتماع محور و تسری زیست عفیفانه، حمایت از اشتغال و تولید ملی، توسعه هدفمند صنعت پوشاک اشاره نمود.

مخاطبین جشنواره

  • وزارت علوم تحقیقات و فناوری: تمامی مراکز آموزش دانشگاهی سراسر کشور

الف. دارای رشته‌های مرتبط با گرایش  طراحی دوخت و لباس و غیره

ب. دارای ظرفیت شرکت در بخش پژوهش و دانش بنیان

  • سازمان فنی و حرفه‌ای کشور
  • آموزشگاه­های آزاد فنی و حرفه­ای سراسر کشور
  • وزارات آموزش و پرورش
  • هنرستان های فنی و حرفه ای کشور با گرایش طراحی دوخت و لباس و غیره
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • خانه های مد و لباس سراسر کشور
  • موسسات تک منظوره و چند منظوره مد و لباس
  • ویژندها، مزون داران، خیاطان، طراحان حرفه‌ای، سنتی و صنعتی
  • سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بومی و ملی در بخش تولید انبوه و عرضه پوشاک
  • اندیشمندان ، نخبگان و اساتید عرصه‌های علمی-پژوهشی  و دانش‌بنیان


سطوح رقابتی جشنواره

  1. ویژندها
  2. برندهای تخصصی فعال پوشاک خانواده با رویکرد ایرانی اسلامی در سطح کشور
  3. عناوین رقابت :

الف.اثر (مانتو اجتماع):  با شرکت 2 تا ۵ مانتو دوخت شده

ب. طرح:  کالکشن (مجموعه سازی) اجتماعی خانواده با ارائه 2  تا 5 طرح: ست خانواده: زن و شوهری، مادر و دختری و…. در این بخش صرفا طرح پذیرفته می شود و اثری دوخته نمی‌شود.

  • آزاد:
  • شرکت کلیه علاقمندان و فعالان در این بخش آزاد است، حضورخیاطان و طراحان بصورت فردی یا گروهی خواهد بود.
  • عناوین رقابت :

الف. اثر (مانتو اجتماع): یک دست مانتو طراحی و دوخت شده

ب. طرح: کالکشن (مجموعه سازی) اجتماعی خانواده با ارائه 2  تا 5 طرح: ست خانواده: زن و شوهری، مادر و دختری و ….در این بخش صرفا طرح پذیرفته می شود و اثری دوخته نمی‌شود.

ج. پژوهش: در 4 محور: تاریخ و فرهنگ، اقتصاد، هویت و تمدن سازی، بهداشت و سلامت (شامل 27 ریز موضوع)

  •  دانشجویی و دانش آموزی
  • با حضور دانشجویان و دانش‌آموزان
  • عناوین رقابت :

مشترک با بخش عمومی

بخش ویژند

  • جامعه هدف:

     برندهای تخصصی فعال پوشاک خانواده با رویکرد ایرانی اسلامی در سطح کشور (واحدهای فعال در پایش، طراحی، تولید و عرضه پوشاک)

  • سطوح رقابت:
  • مانتو اجتماع:  با شرکت ۲ تا ۵ مانتو برتر
  • طراحی کالکشن اجتماعی خانواده : طراحی ۲ تا ۵ دست لباس مردانه و زنانه
  • شرایط شرکت:

 حضور در این بخش تابع قوانین کلی و قوانین مجزا مندرج در شیوه نامه می باشد.

  • مزایا حضور:
  • امکان برگزاری رویدادهای عرضه در کاشان و دبیرخانه‌های استانی در صورت توافق طرفین در طول سال
  • امکان توافق در بهره‌مندی از طرح‌های منتخب جشنواره در تولید انبوه ویژند
  • بهره‌مندی از ظرفیت دبیرخانه جشنواره در معرفی و همکاری طراحان و مشاورین برتر در سطح ملی
  • حضور در دوره های توانمندسازی ملی و استانی با اعطای گواهی دانشگاهی
  • اختصاص بخشی از نمایشگاه به معرفی ویژندها در صورت حضور موثر و کیفی در رقابت
  • ارائه‌ی گواهی حضور توسط دبیرخانه

بخش دانش‌آموزی

نظر به استقبال و درخواست دانش آموزان عزیز سراسر کشور در سالهای گذشته مبنتی بر حضور و مشارکت جدی در بخش رقابت و آموزش جشنواره، این بخش با حضور این عزیزان پیش بینی شده است. 

  1. همه قوانین کلی جشنواره شامل این بخش نیز می‌گردد.
  2. جشنواره فردخت دارای بخش رقابت دانش‌آموزی بوده و داوری این بخش مختص این قشر انجام خواهد شد.
  3. دانش‌آموزان سراسر کشور می توانند در سه بخش اثر (مانتو دوخت شده)، طرح (طراحی کالکشن خانواده) و پژوهش شرکت نمایند.
  4. نمایش آثار دانش آموزان در صورت به حد نصاب رسیدن و کیفیت لازم، بخش مجزا در نمایشگاه خواهد داشت.
  5. مشاوره رایگان ویژه بخش دانش‌آموزی پیش‌بینی و در صورت اعلام نیاز ارائه می گردد.
  6. دوره‌های توانمند سازی حضوری و مجازی با تسهیلات ویژه در صورت به حد نصاب رسیدن برگزار خواهد گشت.
  7. مخاطب بخش طرح و اثر در بخش دانش آموزی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشور با گرایش طراحی دوخت و طراحی لباس و غیره هستند.
  8. مخاطب بخش پژوهش در بخش دانش آموزی نیز کلیه دبیرستان های کشور می باشد.
  9. گواهی حضور در جشنواره ملی به کلیه آثار راه یافته به بخش نمایشگاه و منتخبین تقدیم خواهد شد.

جوایز

الف. ویژندها:

  1. مانتو اجتماع سه رتبه برتر: اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی
  2. رتبه اول 10 میلیون تومان
  3. رتبه دوم 8 میلیون تومان
  4. رتبه سوم 6 میلیون تومان
  5. طراحی کالکشن (مجموعه سازی) اجتماعی خانواده سه رتبه برتر: اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی
  6. رتبه اول 4 میلیون تومان
  7. رتبه دوم 3 میلیون تومان
  8. رتبه سوم 2 میلیون تومان

ب.بخش عمومی:

  1. اثر (مانتو دوخت شده):

سه رتبه برتر: اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی

  • رتبه اول 10 میلیون تومان
  • رتبه دوم 8 میلیون تومان
  • رتبه سوم 6 میلیون تومان

ده رتبه شایسته تقدیر: اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی تا سقف یک میلیون.

  • طرح:

طراحی کالکشن خانواده:

رتبه اول تا سوم: تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی

  • رتبه اول  4 میلیون تومان
  • رتبه دوم 3 میلیون تومان
  • رتبه سوم 2 میلیون تومان
  • بخش پژوهش:

رتبه های اول تا سوم: تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی

  • رتبه اول 8  میلیون تومان
  • رتبه دوم 6  میلیون تومان
  • رتبه سوم 4  میلیون تومان

ج. داوری مردمی:

دیپلم افتخار، هدیه نقدی تا سقف1 میلیون تومان

قوانین کلی جشنواره

  1. قوانین و مقرارت هر بخش بصورت اختصاصی همان بخش تدوین و ارائه شده است.
  2. اولویت با طراحی لباس متناسب با سنین نوجوان و جوان خواهد بود. همچنین بایستی سه مولفه سادگی، سلامت و قیمت مناسب را دارا باشند.
  3. مخاطبین می‌توانند در رقابت بیش از یک بخش نیز شرکت کنند (ارائه‌ی اثر، طرح، پژوهش) و امکان ارائه‌ی چند طرح و اثر در هر بخش وجود دارد.
  4. شرکت کنندگان تنها تا پایان مهرماه 1402 فرصت دارند تا ثبت نام نموده و فرم مربوطه را تکمیل و ارسال یا در لینک مربوطه به آدرس  https://zil.ink/fardokht_mokhatab    ثبت نام فرمایند.            
  5. شرکت به صورت فردی یا گروهی بوده و در صورت انجام کار به صورت گروهی، حداقل اعضای گروه 2 و حداکثر آن 3 نفر می باشد.
  6. شرکت کنندگان تا 10 آبان فرصت دارند عکس یا شناسنامه‌ی طرح و اثر و قیمت حدودی آن را از طریق www.fardokhtbrand.ir  به دبیرخانه ارسال شود و بعد از تایید کارشناسان مربوطه، اقدامات لازم جهت ارسال اثر یا طرح صورت گیرد.
  7. منبع و ماخذ ایده در بخش اثر و بخش طرح در قالب ورد 3 تا 5 خط ذکر و از طریق وبگاه www.fardokhtbrand.ir   ارسال شود.
  8. در صورت الهام از ابنیه­های تاریخی (نقش و نمادهای ایرانی-اسلامی) از قالب الگوسازی و برش استفاده شود.
  9. الگوهای ایرانی و اسلامی برای راه‌یابی به نمایشگاه و رقابت در اولویت خواهند بود.
  10. هر گونه تولید در بخش رقابت ویژه این جشنواره باشد و نباید در دیگر جشنواره های مرتبط ارائه شده باشد.
  11. داوری بخش‌های مختلف رقابت توسط داوران کشوری انجام خواهد شد.
  12. آثار ارسال شده بعد از داوری مقدماتی و احراز شایستگی‌های اولیه در نمایشگاه ارائه خواهد شد.
  13. مشاوره ها و سمینارهای تخصصی حضوری و مجازی توسط دبیرخانه مرکزی و در صورت امکان دبیرخانه های استانی، در کلیه بخش ها به عنوان کارگاه های توانمندسازی شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد.
  14. حضور مشاورین و اساتید همکار با جشنواره در بخش رقابت بلامانع است و در داوری آثار با سایر شرکت‌کنندگان  یکسان خواهند بود.
  15. تعیین حدود قیمت مانتو در شناسنامه اثر الزامی است.
  16. در ارائه طرح های گروهی لازم است هنگام ثبت نام کلیه اعضای تیم معرفی و مسئول گروه، طراح، الگوساز و دوزنده طرح در فرم ثبت نام مشخص گردند.
  17. پیگیری و اخذ کد شیما از طریق سامانه جامع طراحان بوده و تماما به عهده شرکت‌کنندگان خواهد بود. اما دارا بودن کد شیما در زمان ارائه آثار الزامی نیست.
  18. زمان عودت آثار پذیرفته شده در نمایشگاه به مخاطبین، پس از اختتامیه توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد.

خلاصه بخش های رقابتی  جشنواره

فراخوان رقابتی جشنواره در سه بخش طرح، اثر و پژوهش برگزار می گردد. موارد تخصصی و مفصل در فایلهای جداگانه، پیش‌بینی که مخاطبین می توانند با مراجعه به درگاه های ارتباطی انتهای شیوه نامه به آن دسترسی داشته باشند.

فراخوان رقابتی  گرایش اثر (مانتو دوخت شده)

این بخش که با عنوان “مانتو اجتماع برگزار می‌گردد. در این بخش حداقل یک دست مانتو طراحی و دوخت شده به همراه شناسنامه اثر تحویل دبیرخانه می گردد.  

         قوانین و نکات مورد نظر در ارزیابی در بخش اثر

  1. نوآوری، خلاقیت، زیبائی، تناسب وکارائی با توجه به قابلیت تولید، ارائه طرحی نو و به روز متناسب با نیاز جامعه، ایده‎پردازی مناسب در رقابت لحاظ شود.
  2. سایز آثار از 36 تا 38 در مقطع نوجوان، 40 تا 42 در مقطع بزرگسال و قد لباس بانوان حداقل 100 الی 135 پیش‌بینی شود.
  3. کالیته‌ی رنگ های مورد استفاده در لباس را به همراه اثر ارسال نمائید.
  4. امتیاز ویژه برای استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل در تهیه اثر وجود دارد.
  5. از طراحی لباس با دوخت­های تزئینی(منجوق و پولک، سرمه، کریستال  و ….) و پارچه­های گران قیمت و همچنین از پارچه های توری و بدن نما، مانتو جلو باز پرهیز شود.
  6. مانتو در سه وضعیت جلو بسته، دکمه یا زیپ‌دار پیش بینی و مانتو‌های دارای قزن داوری نخواهد شد.
  7. امتیاز ویژه در خصوص استفاده لوازم جانبی و ملحقات با رویکرد عفاف و حجاب (چادر، شال،روسری و…) خواهد بود.
  8. گویائی و تناسبات طرح: بهره گیری از الگوهای نو و خلاق در زمینه الگوسازی، توجه به استانداردهای طراحی، الگوسازی، دوخت.
  9. حضور خیاطان سنتی علاقمند در رقابت بلا مانع بوده و فقط ملزم به ارائه شناسنامه اثر می باشند.
  10. توجه به تأثیرات متقابل محصول و محیط، پایداری، بهره گیری از پارچه مناسب، استفاده بهینه از مواد اولیه و متناسب با نوع کاربری محصول.
  11. شاخصه های فرهنگی و اجتماعی: رعایت شئونات پوشش در طرح ها و توجه به فرهنگ عمومی پوشش اجتماع، رعایت و تطابق با ممیزات و ارزش‌های سبکهای پوشش ایرانی- اسلامی و عفیفانه و معیارهای اسلامی( آزادی نسبی و مشخص نبودن فرم اندام های خاص زنانه و عدم تزئینات خاص بر روی این اندام «سینه-باسن» )
  12. معیارهای تخصصی: انطباق برش و اجزاء طرح با ساختار بدنی و سن کاربر (آثار باید برای سن بین 15سال به بالا طراحی و دوخت شود)، روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس، انتخاب صحیح پارچه، نوع دوخت، امکان تولید طرح با دانش به روز، ماشین آلات، نرم افزارهای تخصصی برای ترسیم و سایزبندی الگوی محصول، انتخاب روش صحیح تولید با هزینه مجاز نهائی
  13. معیارهای اقتصادی: انتخاب مواد اولیه مناسب، توجه به مقدار مصرف پارچه و قیمت نهایی مناسب محصول، مقبولیت و هماهنگی قیمت محصول با انتظارات کاربر) در بخش کاربردی: مقرون به صرفه بودن
  14. قابلیت تجاری سازی به معنای ظرفیت مانتو منتخب جهت ورود به بخش تولید می‌باشد به این معنی که با ورود به چرخه تولید انبوه، قیمت تمام شده مانتو کاهش پیدا کرده و ویژگی های ورود به بازار را داشته باشد. (ممکن است یک اثر جهت ارائه در بخش رقابت با قیمت تمام شده نسبتا بالا  منتخب شود چراکه این اثر می تواند در چرخه انبوه سازی با قیمت مناسب تری تولید شود.)

نمونه هایی که دارای برش هایی با پیچ و خم زیاد، مثل نقوش اسلیمی و با تزئینات خاص و زمان بر هستند، واجد شرایط احراز امتیاز تجاری سازی نخواهند شد و یا در مرحله تجاری سازی تغیرات اساسی خواهد داشت.

ردیف شاخص ارزیابی امتیاز 1 تجاری سازی (قابلیت تولید) 20 2 کیفیت و تکنیک دوخت 20 3 طرح کلی لباس( بدون نیاز به طرح جداگانه) 10 4 توجه به احیاء سنت ها ، فرهنگ ایرانی اسلامی و طبیعت 10 5 تناسب اثر با معیارهای عرف و اجتماع 10 6 ملحقات متناسب با لباس 10 7 شناسنامه اثر 10 8 سایر موارد (آخرین نظرات کمیته داوری در پایان جشنواره) 10  

          * تجاری سازی : فرآیند تبدیل اثر و طرح تولیدی به محصولات موفق اقتصادی و اقناع ذائقه بازار

  • فراخوان رقابتی  گرایش طرح

گرایش طرح شامل موضوعات زیر است:  

کالکشن خانواده با ارائه 2 تا 5 طرح: ست زن و شوهری، ست مادر و فرزند، ست خانواده

 خلاصه قوانین و نکات مورد نظر در ارزیابی در بخش طرح

  • جهت مطالعه موارد تخصصی و مفصل تر به فایل فراخوان جشنواره در بخش طراحی کالکشن مراجعه کنید.
  • وجود امضای دستی طراح داخل طرح الزامی است.
  • ارسال طرح فقط و فقط به صورت ارسال فایل از طریق وبگاه می باشد و به هیچ عنوان طرح های فیزیکی در جشنواره پذیرفته نخواهد شد.
  • طرح ارسالی بایستی به صورت افقی و در شیت متناسب با تعداد طرح توسط شرکت کننده آماده و به صورت فایل با رزولیشن بین 150 تا 300 dpi و از طریق وبگاه (سایت) ارسال شود. (بدیهی است طرح های ارسالی با کیفیت پایین، از بخش رقابت حذف خواهند شد.)
  • ابعاد قرار گیری آثار در وبگاه جشنواره به صورت فایل JPG و PDF و اندازه A3  یا A2  می باشد.
  • تکنیک اجرا در آثار تصویر سازی شده آزاد و فقط به صورت دستی است.
  • قالب طراحی بخش طرح با فرمت مشخص است که به شیوه نامه پیوست می باشد.
  • خلاقیت: انجام طراحی جدید و کاربردی، با توجه به قابلیت تولید و رعایت قوانین پوشش در طراحی باشد.
  • رعایت ضوابط و استانداردهای تولید طراحی آثار باید حتما مورد توجه قرار گیرد. طراحی تصاویر باید متناسب با قوانین کشور، شئونات اسلامی و عرف جامعه متناسب با شأن خانواده ایرانی صورت پذیرد.
  • 9. .مبانی نظری: ارائه منابع ایده، مبانی نظری و شناسنامه طرح های ارسال شده در بخش انتخابی در3 تا 5 خط به صورت تایپ شده الزامی است.
  • رعایت اصول روانشناسی: درنظر گرفتن روانشناسی طرح و رنگ متناسب با نوع لباس اجتماع
  • 11.                 قابلیت تولید انبوه و تجاری شدن در اولویت شاخص های ارزیابی قرار دارد.
ردیف شاخص ارزیابی طرح امتیاز 1 تجاری سازی (قابلیت تولید) 20 2 طراحی فیگور 5 3 خلاقیت و نوآوری در طرح 20 4 طراحی جنس پارچه و تکنیک اجرای رنگی 5 5 الگوی گسترده لباس 10 6 تناسب طرح با  توجه به احیاء سنت ها، فرهنگ ایرانی اسلامی و عرف جامعه 15 7 میزان انتقال مفهوم و موضوع انتخابی در طرح 5 8 شناسنامه اثر 5 9 ملحقات متناسب با طرح 10 10 سایر موارد (آخرین نظرات کمیته داوری در پایان جشنواره) 5  
  • فراخوان رقابتی  جشنواره گرایش پژوهش

این بخش شامل چهار محور زیر می‌باشد:

الف. محور تاریخ  و فرهنگ:  
-معرفی لباس های بومی ایران/کاشان با نقشینه های تاریخی
-نمادها یا نقش ها و عناصر معماری سنتی ایران/کاشان در پوشاک خانواده
-پیشینه و بنیان های فرهنگی پوشش زنان و مردان در منطقه فرهنگی کاشان
-مطالعه پدیدار شناسی تجربه زیسته زنان در وضعیت بی حجابی، بدپوششی، حجاب -شیک، حجاب کامل و…(آسیب شناسی، برجسته سازی نقاط قوت، ارائه الگو)
-آسیب شناسی دلالت های معنایی پوشش نوین زنان و مردان در جامعه‌ی ایرانی
-تحلیل جامعه شناختی سبک پوشش بر امنیت و عزت نفس جوانان و نوجوانان
-تجربه نگاری فعالان حوزه ی مد و پوشش

ب. محور اقتصاد
– اهمیت طراحی و تولید پوشاک در توسعه ی اقتصاد دانش بنیان
– بررسی جایگاه تولید پوشاک در ترویج اشتغال خانگی و درآمدزایی
– دستاوردهای تحقیقاتی و فنآورانه در صنعت پوشاک
– مطالعه تحولات مد و لباس در ایران و نسبت رسانه با این تغییرات
– مطالعه عوامل موثر بر مد و مصرف پوشش در ایران

ج. محور هویت و تمدن سازی  
– تولید پوشاک و پیوند سنت و نوگرایی اجتماعی در جهت تحقق تمدن نوین ایرانی-اسلامی
– بررسی زمینه های دگرگونی ذائقه اجتماعی در حوزه پوشش
– نقش و جایگاه انگاره های شناختی فمینیستی در تغییر پوشش زنان ایرانی
– دلالت های معنایی پوشش زنان و مردان در خرده فرهنگ های ایرانی (برجسته سازی نقاط قوت)
– بررسی ظرفیت های پوشش های محلی در انتقال میراث فرهنگی و هویت ملی
– الزامات و راهکارهای ذائقه سازی از طریق به روزرسانی نمادهای پوشش سنتی
– جایگاه طراحی پارچه و لباس در تحقق تمدن نوین اسلامی
– فلسفه حجاب ایرانی از دیدگاه غربی ها
– بهره گیری از فرش ایرانی در طراحی لباس بهره گیری از هوش فانتزی در طراحی لباس  

د. محور بهداشت  و سلامت  
– تاثیرات متقابل نوع پوشش بر سلامت جسم زنان و مردان
– تاثیرات متقابل نوع پوشش بر سلامت جسم کودک و نوجوان
– تاثیرات متقابل نوع پوشش بر سلامت روان زنان و مردان
– تاثیرات متقابل نوع پوشش بر سلامت روان کودک و نوجوان  
– تاثیر پوشش در حفظ سلامت روانی اجتماع
– تاثیر پوشش در حفط سلامت روانی  خانواده 

 نکات مورد نظر در ارزیابی در بخش پژوهش

*جهت مطالعه موارد تخصصی و مفصل در به فایل فراخوان جشنواره در پژوهش مراجعه کنید.

  1. مهلت ثبت نام در این بخش تا پایان مهرماه 1402 و زمان ارسال آثار تا دهم اسفند ماه 1402 می باشد.
  2. دبیرخانه مرکزی و در صورت امکان دبیرخانه های استانی آمادگی برگزاری کارگاه های توانمند سازی همراه با مشاوره به صورت مجازی و حضوری را پیش بینی نموده است که در صورت استقبال مخاطبین این بخش برگزار خواهد شد.
  3. مقاله‌های ارسال شده در بخش پژوهش بایستی مطابق با ساختار تعریف شده مقاله ی علمی شامل بخش های (عنوان، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تحقیق، پیشینه، روش تحقیق، چارچوب مفهومی یا نظری، بحث و نتیجه گیری، منابع) باشد.
  4. حداقل و حداکثر تعداد کلمات مقاله بین 5000 تا 7000 کلمه باشد.
  5. تناسب موضوع با محتوا، اهمیت موضوع و نوآوری آن
  6. سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث
  7. پرهیز از ذکر مطالب حاشیه ای و زائد
  8. رعایت اصول نگارش و ویرایش
  9. شیوایی و کیفیت مطالب
  10. صحت ارجاعات
  11. استفاده از منابع معتبر و مرتبط با موضوع
ردیف شاخص ارزیابی امتیاز 1 تناسب موضوع با محتوا 5 2 چکیده (هدف، روش، نتیجه گیری) 5 3 سازماندهی و ترتیب منطقی مباحث 5 4 پرهیز از ذکر مطالب حاشیه ای و زائد 5 5 رعایت اصول نگارش و ویرایش 5 6 بیان مسئله، ضرورت، اهمیت و پیشینه تحقیق 15 7 شیوایی و کیفیت مطالب 10 8 صحت ارجاعات 10 9 جمع بندی مراحل و یافته های تحقیق 15 10 استفاده از منابع معتبر و مرتبط با موضوع 5 11 نوآوری و ابتکار 10 12 سایر موارد 10  

دانستنی ها:

  1. شناسه شیما، نحوه ی دریافت و مزایای آن

شناسه ی یکپارچه مد و لباس ایرانی و تاییدیه بنیاد ملی مد و لباس به لباس های طراحی شده می باشد که بعد از تایید در سیستم اطلاعاتی طراحان کشور به ثبت میرسد. مالکیت معنوی به مثابه ثبت اختراع بوده که شرایط آن داشتن ایده و خلاقیتی نو در طراحی لباس می باشد.

مزایای دریافت

مالک طرح میتواند با ثبت حق مالکیت، این دستاورد خود را جز اموال غیر مادی خود محسوب و از مزایای آن بهره مند شود.

در اولین مرحله در ثبت این مالکیت معنوی لازم است طراح از طریق مراجعه به سامانه جامع طراحان نسبت به اخذ کد شیما اقدام نماید.

مالکیت اثر، شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه ها، به چاپ رسیدن اثر در ژورنال، دریافت بیمه هنرمندان(در صورت داشتن 10 نشان شیما) و جلوگیری از کپی برداری از مزایای اخذ شناسه شیما می‌باشد.

جهت در یافت کد شیما اثار خود، لازم است هر یک از طراحان با مراجعه به سامانه جامع طراحان به نشانی ذیل (https://tarrahan.farhang.gov.ir/Pages/default.aspx) و ثبت نام مراحل، جهت اخذ کد شیما اقدام نمایند.

  • بخش توانمندسازی  جشنواره
  • باهدف توانمندسازی و ظرفیت سازی مخاطبین جشنواره کارگاه های تخصصی آموزش طراحی مانتو ایرانی اسلامی به صورت حضوری و مجازی باحضور اساتید مطرح کشوری و استانی برگزار خواهد شد.
  • تشکیل کارگاه ها با سیاست‌گذاری دبیرخانه مرکزی اطلاع رسانی و در صورت وجود ظرفیت در دبیرخانه‌های استانی نیز برگزار خواهد شد.
  • تشکیل کارگاه‌ها منوط به تکمیل ظرفیت خواهد بود.
  • تسهیلات جشنواره: عموم مخاطبین/منتخبین
  • به کلیه شرکت‌کنندگان جشنواره، گواهی حضور در جشنواره اعطا می‌گردد. (فردی، تیمی)
  • 2.   .اعطای گواهی معتبر دانشگاهی به شرکت کنندگان در دوره های حضوری و مجازی توانمندسازی جشنواره
  • برگزاری دوره‌های توانمند‌سازی به صورت متمرکز توسط دبیرخانه مرکزی و یا به صورت استانی توسط دبیرخانه‌های استانی
  • تسهیل‌گری در شبکه سازی  طراحان و خیاطان با تولیدی ها و بخش صنعت(در صورت امکان)
  • ارائه خدمات و اعلام تسهیلات متناسب با نیاز کلیه داوطلبین جشنواره توسط دبیرخانه درطول سال (شامل: معرفی بازار کار، نیروی ماهر و کارگری، اقلام ، مکان و…  (
  • راه‌یابی آثار و طرح‌های منتخب جهت تولید انبوه و تجاری‌سازی، در صورت توافق و تایید نهادها و تولیدکنندگان
  • در راستای توانمندسازی مخاطبین بخش پژوهش، برگزاری کارگاه‌های تخصصی به صورت حضوری و مجازی و با حضور اساتید بومی و ملی (در صورت به حد نصاب رسیدن ظرفیت و استقبال شرکت کنندگان)
  • در راستای توانمندسازی مخاطبین، برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی با بهره بردن از اساتید برجسته ملی و بومی همراه با اعطای تاییدیه فنی و حرفه‌ای یا گواهی حضور دانشگاهی بصورت حضوری یا مجازی با تخفیف ویژه جشنواره (در 3 بخش رقابت و در صورت تکمیل ظرفیت و استقبال شرکت‌کنندگان)
  • ارائه خدمات مشاوره رایگان با اساتید برجسته‌ی ملی، استانی و شهرستانی در بخش های مختلف ( اثر ، طرح پژوهش)
  • ارائه تسهیلات ویژه خرید پارچه و لوازم خیاطی توسط دبیرخانه به متقاضیان بخش اثر در قالب تخفیف ویژه‌ی فردخت، در کاشان به عهده دبیرخانه مرکزی و در استان ها به عهده دبیرخانه های استانی خواهد بود.
  • تسهیل و مشاوره تشکیل تیم ویژه متقاضیان، درجهت ارتقای سطح توانمندی مخاطبین توسط دبیرخانه (زمینه‌سازی برای ارتباط طراحان به خیاطان و بالعکس و…)
  • امکان بهره‌مندی شرکت‌کنندگان از نظر مشاورین مرتبط هر بخش جهت ارتقای آثار دریافتی (الگوسازی، طرح، جنس پارچه، ملحقات و..) با درخواست شرکت‌کنندگان

*سایر تسهیلات به تناوب اطلاع رسانی خواهد شد.

  •   اساتید و  مشاورین جشنواره

*متقاضیان میتوانند جهت ارتباط با اساتید و مشاورین با دبیرخانه‌‌های استان مربوطه خود هماهنگ نمایند.

  1. دکتر ربابه غزالی دکتری پژوهش هنر، عضو هیئت علمی رانشگاه الزهرا(س)، گروه طراحی پارچه و لباس از دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)
  2. وجیهه قپانداران مدرس دانشکده فنی دختران و رئیس انجمن مد ولباس استان البرز
  3. آزاده آریایی دبیر اسبق چندین جشنواره ی مد و لباس کشور، مدرس طراحی لباس
  4. مریم ضیایی، کارشناسی ارشد مد ارت پاریس،MBA of fashion industries & Luxury goods
  5. دکتر سید پیمان هژبری، دکترای مشاوره، پژوهشگر، مدرس دانشگاه
  6. دکترامین مفتاحی دکتری نساجی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران جنوب، فعال حوزه پوشش ایرانی اسلامی
  7. دکتر امیر حسین چیت سازیان، دکترای پژوهش هنر، مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان
  8. مهرداد صیادی سامانی، طراح، مدرس و پژوهشگر حوزه مد و  لباس
  9. دکتر فاطمه عسگری، هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد
  10. دکتر نیره الملوک بهروزی، هیئت علمی اسبق دانشگاه شریعتی
  11. کاظم مومن، کارشناسی ارشد مهندسی نساجی، گرایش پوشاک
  12. دکتر محمدرضا نجفی دکتری نساجی، مدرس دانشگاه های کشور
  13. نرگس هاشم زاده، کارشناس ارشد پژوهش هنر، مدرس دانشگاه
  14. زهره هراتی، کارشناس ارشد پژوهش هنر، مدرس دانشگاه
  15. افسانه یزدجردی، مدرس دانشگاه، رتبه اول بخش فردی و کالکشن جشنواره مد و لباس کشور در سال 99
  16. نرگس پورقدرت، کارشناس ارشد طراحی دوخت، مدرس دانشگاه
  17. زهرا اخوان،کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس،مدرس دانشگاه
  18. مهسا حاجی قاسم، کارشناس ارشد طراحی دوخت، مدرس دانشگاه
  19. اعظم رزاقیان، کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس، مدرس دانشگاه
  20. طیبه وفقی، کارشناس ارشد طراحی دوخت، مدرس دانشگاه
  21. دکتر نگار کاظمی اسفنه، دکترای طراحی لباس، مدرس دانشگاه حضرت معصومه(س)
  22. 22.           ….

سایر مشاورین به تناوب اعلام می‌گردد.

  • دبیرخانه های استانی جشنواره
  • در کلیه استان های کشور با بهرمندی از ظرفیت اساتید و موثرین پوشش ایرانی اسلامی این دبیرخانه ها راه‌اندازی و ضمن فعالیت های آموزشی مشاوره های ویژه جشنواره را به علاقمندان ارائه می‌دهد.
  • مخاطبین می توانند با مراجعه به آدرس زیر ضمن عضویت در کانال‌های مرجع در کلیه پیام‌رسانها و ارتباط با ادمین باشگاه مخاطبین فردخت در گروه دبیرخانه استان خود عضو گردند.
https://zil.ink/fardokht.roydad
  • زمانبندی جشنواره

رونمایی پوستر: 27 شهریور 1402

برگزاری دوره توانمند سازی در کاشان و دبیرخانه های استانی: مهر و آبان 1402

مهلت تحویل آثار: تا 10 آذر 1402 (غیر قابل تمدید)

  • درگاه های ارتباطی
  • باشگاه مخاطبین جشنواره در کلیه پیام رسانها و دریافت محتوای جشنواره 
https://zil.ink/fardokht.roydad
  • وبگاه: WWW.fardokhtbrand.ir
  • پیج اینستاگرام   fardokht_roydad@
  • دبیرخانه:
    کاشان، بلوار شهیدان خاندایی، فرهنگسرای مهر کاشان
  • صندوق پستی دبیرخانه: 1311-87135
  • شماره تماس در ساعت اداری: 55424201 -031      و     09381898538

دستگاه های همکار:

  1. شهرداری کاشان
  2. دفتر امام جمعه شهرستان کاشان
  3. بسیج جامعه زنان کاشان
  4. سازماان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان
  5. ناحیه مقاومت بسیج کاشان
  6. دانشگاه الزهرا تهران
  7. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
  8. شورای اسلامی شهر کاشان
  9. فرمانداری ویژه کاشان
  10. مرکز فنی و حرفه ای آران و بیدگل
  11. مرکز فنی و حرفه ای شهید موسویان
  12. ستاد امر به معروف و نهی از منکر
  13. اتاق اصناف کاشان
  14. میراث فرهنگی و گردشگری کاشان
  15. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان
  16. دانشگاه کاشان
  17. دانشگاه علوم پزشکی کاشان
  18. دانشکده فنی و حرفه ای دختران
  19. مدیریت آموزش و پرورش کاشان
  20. حوزه هنری انقلاب اسلامی کاشان
  21. اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی کاشان
  22. سازمان تبلیغات اسلامی
  23. اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کاشان

نماد نهادهای همکار چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت

نویسنده: خانم صادق زاده

دیدگاه‌ها

*
*