رونمایی پوستر جشنواره فردخت
به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت کاشان، سجاد لطفی دبیر کارگروه مد و لباس کشور در آیین آغاز به کار و رونمایی از پوستر جشنواره به میزبانی کاشان؛ شهر جهانی نساجی سنتی گفت: ضربهای که سالها یا مقاطعی حوزه فرهنگی بهویژه عفاف و حجاب از جمله بخش ایجابی، پوشش و پوشاک ایرانی اسلامی آن خورده حاصل از فاصله ضمنی و اقدامات دستگاهها بوده است اما اکنون فردخت بهعنوان یک رزمایش و حاصل اقدام جمعی و هماهنگی ۱۶ دستگاه با سایر حوزههای مد و لباس میتواند نقش مؤثری ایفا کند.
وی با تأکید بر اینکه وضعیت مد و لباس کنونی حاصل کمکاریها و ترک فعلها، خطاهای محاسباتی و ریلگذاری اشتباه حداقل در ۱۵ سال اخیر بوده است افزود: کارِ کارستانِ فردخت همین هماهنگی و ایجاد عزم مشترک برای درمان درد مشترک مثل کار انسانسازی بهعنوان فتح الفتوح دوران دفاع مقدس است.
لطفی ساماندهی حوزه مد و لباس را نیازمند همکاری مبرم و عزم جمعی و جدی همه مسؤولان ذیربط در این حوزه عنوان کرد و گفت: جشنواره فردخت هماورد طراحان با روند صعودی به لحاظ کمی و کیفی بوده که دبیرخانه ان نیز مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و طراحان شرکتکننده در سه دور قبلی و دوره امسال آن میتوانند در سامانه طراحان برای عضویت و دریافت شیما (شناسه پارچه مد و لباس و پوشاک کشور) ثبتنام و استفاده کنند.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور بابیان اینکه به حوزه خصوصی مداخله ندارد اما شیما یا شناسه کالا را به طراحان آنها نیز اعطا میکند گفت: ثبتنام و اعطای شیما در سامانه طراحان برای دورههای قبل جشنواره جنبه تقدیر داشت اما اکنون برای تولیدکنندگان که دو میلیون تکه و لباس در سال تولید میکنند الزامی است تا نظارت بر پوشاک از ابتدای زنجیره تولید مؤثر واقع شود.
لطفی همچنین از ایجاد دانش سواد پوشاک برای طرحهای طراحان و تولیدکنندگان در کارگروه مد و لباس کشور خبر داد و گفت: خیلی اوقات عرضهها و مفاهیم ارزشی، گلدُرشت و صرفاً به اسم حجاب به این حوزه آورده شد درصورتیکه اگر آموزشوپرورش یا یکی از اعضای کارگروه مد و لباس سواد پوشاک را برای دانش آموزان مدیریت میکرد امروز خیلی از چالشهای مورد مواجهه در سطح اجتماع وجود نداشت.
وی با تأکید لزوم بر آشنایی طراحان با آییننامه دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر تأکید کرد: اکنون ویژندهای صنعتی و گروههای طراحی نیز علاوه بر طراحان مخاطب جشنواره هستند که لزوم هماندیشی و تعامل آنها برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر جشنواره فردخت به مسئولان آن پیشنهاد میشود.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور دلیل عدم همکاری اصناف و تولیدکنندگان برای تولید انبوه آثار طراحان آیینهای افتتاحیه و اختتامیه جشنوارهها و همچنین انتقاد قائممقام چهارمین دوره جشنواره فردخت از این موضوع در دوره دوم و سوم را با توجه به بازاندیشیها از نبود گروه طراحی و طرح بازاری مقرونبهصرفه عنوان کرد و گفت: انتزاع از واقعیت و نیاز بازار حاصل فاصله گرفتن از وجود مجموع حدود ۱۴ عنصر در زمینهٔ تولید پوشاک و نگاه به مخاطب خاص جشنوارههای مد و لباس است که باید بازاندیشی شود.
لطفی با طرح این سؤال که چرا ۱۱ دوره برگزاری دوره جشنواره مد و لباس فجر مثل فیلم فجر به گیشه و ویترین نمیرسد گفت: برگزاری هنر برای هنرمند که فایده ندارد بلکه باید گروه طراحی شامل جامعه، صنعت، صنف، ارشاد و جشنواره همه در کنار هم با تعامل و همافزایی و جهت دادن به آثار کار تأثیرگذار انجام دهند تا حاصل کار جشنواره فردخت به بازار و سودهی برسد و ارتقا یابد.
وی وجود گروههای طراحی را خواستار شد و گفت: گروههای طراحی و اتاق طراحی در جهان را ۵۳ نفر با تخصصهای جداگانه ازجمله مد، تبلیغات، عکاسی و سایر موارد همپوشانی و مدیریت میکند اما در ایران یک طراح تنها کار میکند.
لطفی با تأکید بر اینکه کارگروه مد و لباس کشور فردخت را بهعنوان رویداد ملی مانتو میشناسد و روی آن سرمایهگذاری کرده است اظهار امیدواری کرد: جشنواره فردخت بتواند با تولید آثار در سطح پوشاک قهرود، اصفهان، همدان یا قزوین در کل ایران مخاطب پیدا کند و مثل گلاب کاشان نشان(برند) در جامعه ایرانی مطرح شود.
برگزاری جشنواره فردخت در سه رده آزاد، دانشجویی و دانشآموزی
عادله سادات تقاعدیان قائممقام ستاد برگزاری چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت نیز در ادامه این آیین گفت: این دوره از جشنواره در سه سطح ویژندها، آزاد، دانشجویی و دانشآموزی با موضوعات مانتو اجتماع، طراحی مجموعه(کالکشن) خانواده و پژوهش برگزار میشود.
وی مهلت ثبتنام در چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت را تا ۳۰ مهرماه و تحویل آثار را تا ۱۰ آذرماه امسال عنوان کرد و افزود: در دوره اول با همکاری سه دانشگاه و نهاد و دریافت ۴۰ اثر، دوره دوم با همکاری ۱۲ دانشگاه و نهاد ۱۸۰ اثر و دوره سوم با همکاری ۱۶ دانشگاه و نهاد و دریافت ۴۳۰ مورد طرح شامل مانتو اجتماع و طرح پژوهشی از ۴۰ استان و شهر کشور در هشت ماه برگزار شد.
قائممقام ستاد برگزاری چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت با بیان اینکه در دوره اول جشنواره ۲۰۰ دست مانتو دوخت و تولید شد از عدم همکاری مسؤولان و مساعدت مالی آنها برای دورههای بعدی برای تولید انبوه طرحهای برتر و عرضه به بازار انتقاد کرد و گفت: سال دوم سازوکار مناسبی بهویژه پیشنهاد دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی از کمیته امداد برای تولید طرحهای منتخب وجود نداشت.
جشنواره فردخت فرصتی برای تولید لباسهای بهروز
عفت پدرامفر عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز با تأکید بر اینکه لباس ایرانیان حتی قبل از اسلام عفیفانه بوده است گفت: اکنون مبارزه با پوشش عفیفانه یکی از راههای مورد انتخاب دشمن برای مبارزه بافرهنگها بهویژه فرهنگ دینی و اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه ورود دشمن به عرصه مبارزه باحجاب عفیفانه یکی از راههای تهاجمی فرهنگی دشمن پس از انقلاب اسلامی بوده است افزود: راه مبارزه با پوشش زنان و فرهنگ عفاف و حجاب بانوان با قوتی مضاعف نیازمند طرحها و برنامه ریزیهای قویتر برای خنثیسازی آن و برگزاری جشنواره فردخت یکی از راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است.
پدرام فر جشنواره فردخت فرصتی برای تولید لباسهای مطابق نظر سلایق مختلف، جوانپسند و بهروز است.
وی با تأکید بر اینکه مُد نمیتواند طرد یا کنار گذاشته شود اظهار داشت: تنوعطلبی و زیبای طلبی جزء خصیصه همه مردم بهویژه بانوان است که در هر جامعهای نیازمند تولید آن باسابقه تمدن و فرهنگ آن جامعه است.
وی جشنواره فردخت را منبع ارائه طرحهای خوب و نمونه پوششهای دینی در سالهای اخیر دانست و خطاب به خیاطان و طراحان تأکید کرد: جامعه ما نیاز به لباسی با ویژگیهای باکیفیت، زیبا، متنوع، ارزان و مؤمنانه برای سلایق تمام دختران و زنان دارد تا بهانهای برای کسی وجود نداشته باشد که لباس موردنظر آنها یافت نمیشود.
آیین آغاز به کار و رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت با حضور دکتر لطفی دبیر کارگروه مد و لباس کشور و معرفی محمدرضا نجفی بهعنوان دبیر چهارمین دوره از جشنواره در تالار مرحوم دکتر تفضلی اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد.
دیدگاهها